10 rád ako sa vyhnúť nezdravým potravinám v supermarkete

0
1 577
10 rád ako sa vyhnúť nezdravým potravinám v supermarkete

S potravinovými škandálmi sa v poslednej dobe doslova roztrhlo vrece a nie je žiadnym tajomstvom, že dnešné potraviny, ktoré nám obchodníci servírujú v regáloch obchodných reťazcov sú plné konzervantov a iných aditív. Taktiež kvalita ovocia a zeleniny nie je taká, ako by sme čakali. Skladovanie nie je ideálne a väčšia časť úrody sa oberá ešte nezrelá a dozrieva v debničkách počas prepravy. Takéto nepriaznivé podmienky sa potom prejavia hlavne na chuti, ale nie je raritou ani to, že si prinesiete domov aj nejaký nahnitý kúsok, ktorý môžete rovno vyhodiť.

Čoraz viac ľudí premýšľa nad tým, ako zabezpečiť zdravé jedlo pre seba a svoju rodinu.

Ak nemáte hospodársky dvor, ani možnosti dopestovať si vlastnú zeleninu, riešením môže byť nákup potravín od lokálnych farmárov, ktorí ponúkajú svoje produkty už aj na internete. Za kvalitu si síce trochu priplatíte, ale tieto suroviny by mali byť bez nezdravých a alergizujúcich prímesí. Spomeniem aspoň pár stránok, kde si môžete takéto suroviny objednať:

www.farmicka.sk
www.debnickari.sk
www.froufrou.sk

 

Ak nemáte čas, energiu alebo financie na to, aby ste neustále zháňali farmárske produkty, poradíme vám 10 základných pravidiel, ako nakúpiť čo najbezpečnejšie potraviny aj v bežných supermarketoch.

1)      Dajte si tú námahu a čítajte čo kupujete. Možno vás vo veľa prípadoch aj prejde chuť na „lahôdku“, po ktorej ste práve siahli. Niekedy nestačí prečítať len prednú stranu, pretože výrobky označené ako „zdravé“ či „fit“, také v skutočnosti vôbec nemusia byť. Momentálne je napríklad veľkým hitom, označovať výrobky formulkou „bez glutamanu“, čím sa ľahko môžeme nechať vlákať do glutamanovej pasce. Výrobcovia totiž našli spôsob, ako oklamať spotrebiteľa a za názvami ako bielkovinový hydrolyzát, kvasnicový extrakt, sójový hydrolyzát, sójový alebo rastlinný bielkovinový hydrolyzát, sa tiež ukrýva práve glutaman, akurát vo forme bielkoviny a nie soli. Pričom glutaman je toxický a bývajú naň precitlivené najmä deti. Môže nám poškodiť mozog aj tráviace ústrojenstvo a poškodenia sa môžu prejavovať napríklad tlakom v hlave, bolesťami hlavy, bolesťami hrude a žalúdka, nadúvaním alebo hnačkou. Môže spôsobiť demenciu a alzheimerovu chorobu a je tiež dokázané, že táto látka dokáže spôsobiť vznik autizmu a vývojových porúch mozgu. Glutaman sa nachádza najmä v instantných polievkach a instantných hotových pokrmoch, ale obsahujú ho tiež koreninové zmesi, snacky, mastné výrobky, paštéty, údeniny, zemiakové lupienky, dochucovadlá, sójové omáčky. Akýmsi protijedom proti glutamanu je korenie kurkuma, alebo aj kari korenie, ktoré kurkumu obsahuje.

2)      Snažte sa nakupovať „jednoduché“ potraviny – to znamená, že ak sa pozriete na etiketu a vidíte zoznam surovín na 2 – 3 riadky, radšej si ju do košíka nehádžte. Čím menej surovín, tým nižšia šanca že bude potravina plná chémie.

3)      Uprednostnite čerstvé pečivo pred baleným. Balené pečivo je predurčené k tomu, aby vydržalo dlhšie a teda obsahuje konzervačné látky vďaka ktorým takýto chlieb vydrží aj pár mesiacov.

4)      Ovocie a zeleninu uprednostnite od našich dodávateľov, nanajvýš od dodávateľov zo susedných krajín. Každý kúsok si dôkladne skontrolujte aby ste sa vyhli tým nahnitým. Odporúča sa konzumovať aj mrazenú a sterilizovanú zeleninu. Pri blanšírovaní pred mrazením sa síce stráca vitamín B1 a C, ako aj antioxidanty, avšak vitamíny ako A a E sa zachovajú a dokonca sa stanú lepšie využiteľnými. Pri sterilizovanej zelenine sa stráca viac živín ako v mrazenej, navyše si treba dať pozor na dosť vysoký obsah soli.

5)      Mliečne výrobky si vyberajte od slovenských prvovýrobcov, pretože ich výrobky musia spĺňať prísne normy. Zoznam prvovýrobcov nájdete na www.zaskmliecnevyrobky.sk

6)      Snažte sa vyhýbať margarínom, uprednostnite klasické maslo. Margaríny obsahujú zdraviu škodlivé trans mastné kyseliny, ktoré zvyšujú hladinu cholesterolu. Navyše u tehotných žien trans mastné kyseliny postupujú placentou a dnes už existujú štúdie upozorňujúce na riziko spomaleného vývoja dieťaťa následkom užívania trans mastných kyselín matkou. Z toho dôvodu voľte radšej klasické maslo, ale to tiež konzumujte s rozumom v malej miere. Taveným syrom sa tiež zďaleka vyhnite. Sú plné aditív a dochucovadiel a nášmu zdraviu rozhodne neprospievajú.

7)      Mäso vyberajte tiež zo slovenského chovu. Všímajte si názov a zloženie na obale inak sa vám môže stať, že si namiesto 100% mäsa kúpite tzv. krehčené mäso napichané vodou, soľou a zahusťovadlami, ktoré nemajú v mäse čo hľadať. Cena môže byť lákavá, v konečnom dôsledku však po tepelnej úprave získate oveľa menej mäsa ako pri čerstvom kvalitnom mäse.

8)      Ideálne je vyhnúť sa potravinám, ktoré obsahujú éčka. Poznáme síce aj bezpečné éčka, ako napríklad lecitíny s označením E322, ktoré sú prírodným antioxidantom, avšak keďže je éčok veľa a pre bežného človeka je zložité rozoznať tie zlé od tých dobrých, riaďte sa týmto odporúčaným pravidlom. Nekupujte potraviny, ktoré obsahujú viac ako 5 éčok.

9)      Vyhýbajte sa potravinám, ktoré obsahujú E952 – Cyklamáty. Táto látka sa používa ako umelé sladidlo a obsahuje ju napríklad aj Coca Cola Light či Zero. Toto éčko sa radí do skupiny s najvyšším skóre škodlivosti a v USA je použitie látky zakázané. U pokusných myší bolo zistené, že môže vyvolať rakovinu močového mechúra, vrodené vady a vývojové mutácie. Prijateľná denná dávka je 0 – 11mg/kg telesnej váhy, ale aj tak sa radšej nápojom a potravinám s týmto éčkom vyhnite.

10)   Ak máte chuť na niečo sladké, siahnite radšej po kvalitnej čokoláde s vysokým obsahom kakaa ako po sušienkach či plnených oblátkach. Tie obsahujú nezdravé stužené rastlinné tuky, ktoré pri zvýšenej konzumácii zvyšujú riziko infarktu či mŕtvice. Kvalitnú čokoládu spoznáte podľa obsahu kakaovej hmoty. Mliečna čokoláda by mala obsahovať okolo 50% kakaovej hmoty a horká čokoláda až 70%. Takáto kvalitná čokoláda môže byť v malom množstve nášmu zdraviu prospešná, najmä pre vysoký obsah antioxidačných látok v kakau. Navyše dodáva energiu a zvyšuje hladinu endorfínu.

Ak sa vám článok páčil a pokladáte ho za užitočný, budeme radi keď ho budete zdieľať so svojimi priateľmi na facebooku…


Zdroje:

http://plnielanu.zoznam.sk/c/1953/ovocie-a-zelenina-v-zime-je-zdravsie-mrazene–sterilizovane-ci-dovazane-cerstve
http://www.pluska.sk/zena/zdravie/bezpecne-potraviny-aj-drobcov-vieme-kde-ich-nas-najdete.html
http://svobodnenoviny.eu/sokujici-lzi-o-potravinach-rozhovor-s-clovekem-z-branze-ktery-odhaluje-jaky-hnus-jime/
http://www.emulgatory.cz/seznam-ecek
http://www.stream.cz/adost/10001215-nezdrave-oplatky-a-trubicky
http://www.viescojes.sk/magazin/pochutimy/ako-spoznat-kvalitnu-cokoladu/
http://www.margit.cz/margariny-versus-maslo/
http://www.stream.cz/peklonataliri/759576-krehcene-maso

Ak sa ti článok páči, napíš komentár alebo ho podpor zdielaním:

komentárov

SHARE
Previous articleKuracie prsia s chrumkavou zeleninou – recept
Next articleKokosové pusinky bez výčitiek – recept
Mirka
Volám sa Mirka, som mamina dvoch detičiek a som spoluzakladateľka familyzone.sk. Okrem písania článkov a príspevkov pre fanúšikov našich stránok, rada vyrábam rôzne handmade vecičky ako magnetky, hračky a počas týchto chladných večerov sa venujem najmä háčkovaniu. Tvorenie sa stalo súčasťou môjho života a som šťastná keď vidím, ako mi pod rukami rastie ďalší nový kúsok :)