Budovanie detskej imunity pomocou správnej výživy – 1. časť

0
948

Posilňovanie detskej imunity je horúcou témou mnohých mamičiek takmer počas celého školského roka. Možno to poznáte aj vy. Dieťa nastúpi do škôlky a v tej chvíli sa zo zdravého dieťaťa stane malý “sopľoš“ a “kašľoš“. Asi ste už počuli, že imunita sa delí na pasívnu – teda takú ktorú dieťa získava napríklad z materského mlieka, a aktívnu – ktorú si organizmus vytvára na základe prekonania rôznych infekcií. Zjednodušene povedané, z tohto hľadiska je teda pri budovaní imunity dôležité aj to, aby dieťa z času na čas ochorelo. Uvádza sa, že zdravé dieťa ochorie do roka štyrikrát. Čo však robiť ak je chorobnosť nášho dieťaťa vysoká a dieťa je viac choré ako zdravé? Ako mu môžeme pomôcť bez toho, aby sme ho denno-denne dopovali sirupmi proti kašľu, či inými liekmi?

Prvý krok k lepšej imunite

Keďže 70 – 80% imunitného systému sa nachádza v čreve, správna výživa je nevyhnutnosťou a ako prvé by sme sa teda mali zamerať hlavne na skladbu jedálnička. Je všeobecne známe, že pri podpore imunitného systému zohráva dôležitú úlohu dostatočný prísun vitamínov. Málokto už však vie, že rovnako dôležitý je aj prísun minerálov a stopových prvkov, ktorých nedostatok sa môže prejaviť práve častými infekciami.

Selén

V tejto časti sa budem venovať selénu, ktorý patrí medzi antioxidanty a životne dôležité esenciálne stopové prvky, pričom však jeho príjem je u väčšiny slovenskej populácie nedostatočný.

Rovnako ako napríklad vitamín C, naše telo si nevie samo vyrobiť ani selén. Preto je nevyhnutné aby sme ho dopĺňali správnou výživou. Dôvodom, prečo väčšina z nás trpí jeho nedostatkom môže byť ten, že selén sa do potravy dostáva z pôdy, pričom Slovenská republika ako aj celý európsky región patrí medzi lokality s nízkou koncentráciou selénu v pôde, čo sa následne odráža v jeho nízkom obsahu v potravinách, a tým i v ľudskom organizme.

Nedostatok selénu v organizme

Nedostatok selénu môže okrem zníženej imunity súvisieť aj s ďalšími zdravotnými komplikáciami ako sú napríklad degenerácia kostí a kĺbov, porucha štítnej žľazy, zápal pankreasu, nádorové a srdcovo-cievne choroby či cirhóza pečene. Prejavuje sa tiež zvýšenou lámavosťou nechtou, stratou elasticity kože, svalovou ochabnutosťou.


Potraviny bohaté na selén

Jedným z najbohatších zdrojov selénu sú para orechy. Navyše obsahujú vitamíny skupiny B a vitamín E, meď, horčík, fosfor, mangán, vápnik a zinok.

–          Vitamín E prospieva zrelej pleti

–          Vitamíny skupiny B sú dôležité pre metabolizmus cukrov, aminokyselín a mastných kyselín

–          Meď pozitívne vplýva na činnosť štítnej žľazy

–          Horčík je dôležitý pre svaly a nervovú sústavu

–          Fosfor je dôležitý pre kosti a zuby

–          Mangán je potrebný pre metabolizmus bielkovín, tukov, k regulovaniu hladiny cukru v krvi, zdravú nervovú sústavu a odolný imunitný systém

–          Vápnik je základnou stavebnou zložkou kostného tkaniva

–          Zinok je dôležitý pre dobré trávenie a podporuje optimálny metabolizmus cukrov, podporuje imunitu, urýchľuje hojenie rán, pomáha liečiť anémiu, ukľudňuje kožné problémy

Konzumácia para orechov by sa však nemala preháňať. Odporúča sa denne skonzumovať maximálne 2 – 3 kusy. Ak vaše dieťa netrpí alergiou na orechy, môžete mu jeden denne nastrúhať napríklad do jogurtu, kaše alebo iného pokrmu.

Ďalšími potravinami bohatými na selén sú aj semená (napr. slnečnica), ryby (napr. tuniak, sleď), dary mora, mäso, vaječný žĺtok a v závislosti od kvality pôdy aj cibuľa, rajčiny či brokolica.

Liek ale aj jed!

Optimálna hladina selénu v krvi je okolo 100 mikrogramov na liter. Vo vysokých dávkach je však selén jedovatý a rakovinotvorný a preto si treba dať pri jeho konzumácii pozor. Predávkovanie hrozí najmä pri neuváženom požívaní selénových výživových doplnkov.

Zdroje: http://www.pluska.sk/bajecna-zena/clanky/zdravie/selen-nad-zlato.html, http://primar.sme.sk/c/4117323/posilnovanie-imunitneho-systemu.html, http://www.vup.sk/index.php?start&mainID=1&navID=42, http://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/296020-strava-je-zakladom-budovania-detskej-imunity/, http://plnielanu.zoznam.sk/c/2024/para-orechy-su-plne-antioxidantov-kolko-si-ich-denne-dopriat, http://www.zdravejedlo.sk/selen

Ak sa ti článok páči, napíš komentár alebo ho podpor zdielaním:

komentárov

SHARE
Previous articleTréning – na celé telo (30 minút)
Next articlePizza z karfiolového cesta bez múky – recept
Mirka
Volám sa Mirka, som mamina dvoch detičiek a som spoluzakladateľka familyzone.sk. Okrem písania článkov a príspevkov pre fanúšikov našich stránok, rada vyrábam rôzne handmade vecičky ako magnetky, hračky a počas týchto chladných večerov sa venujem najmä háčkovaniu. Tvorenie sa stalo súčasťou môjho života a som šťastná keď vidím, ako mi pod rukami rastie ďalší nový kúsok :)