Home Články Filmové recenzie Veľká oriešková lúpež / The Nut Job (recenzia pre rodičov)

Veľká oriešková lúpež / The Nut Job (recenzia pre rodičov)

0

Krátky obsah:
Nevrlý veveričiak Surly je a outsider v mestskom parku, kde žije na okraji spoločnosti. Nemá rád miestne zákony a rád pracuje „samostatne“. Je samostatný a myslí si že nepotrebuje nikoho. Dokonca ani jeho najlepší priateľ Buddy (krysa) sa k nemu nevie priateľsky priblížiť. Po tom, čo sa mu podarí zničiť v parku zásoby na zimu, ho zvieratká vykážu z parku. V nehostinnom mieste však nájde obchod s orieškami, ktoré sa rozhodne pre seba ulúpiť. Zatiaľ čo sa snaží dostať dovnútra, partia zvieratiek z parku zúfalo hľadá potravu pre svojich blízkych. Zhodou okolností nájdu ten istý obchod. Nevrlý veveričiak nakoniec súhlasí, že bude pracovať so zvieratkami z parku a úlovok si rozdelia. Celá operácia sa skomplikuje a zvieratká zistia, že dobrí a zlí nie sú vždy takí, ako vyzerajú.

Veľká-oriešková-lúpež---The-Nut-Job-02

Recenzia pre rodičov
Vo filme sú krásne farebné animácie a pár zábavných 3D okamihov v úvode. Tiež je tu veľké množstvo postavičiek s rôznymi typmi osobnosti. Veveričiak Surly je „hrdina“ samotár, ktorý nedokáže urobiť nič zlého a taktiež je tu veverička, ktorá pred všetkým uteká. Bohužiaľ, počas deja sa postavy nijako nevyvíjajú a v príbehu sa zdá ich správanie chaotické. Preto si väčšina dospelákov k filmu zrejme nenájde cestičku.

Recenzia pre deti
Malým deťom sa bude pravdepodobne páčiť. Potešia sa krásnej animácií, hovoriacim zvieratkám, plytkému humoru a nánosu z pop kultúry typu Gangnam Style. Tiež určite ocenia charaktery postáv, ktoré dobre poznajú z Doby ľadovej, alebo z animáku Za plotom. Vo filme nenájdete nadávky, desivé scény ani sexuálny obsah, avšak je tu nadbytok hrubého správania. Nevrlý veveričiak je na začiatku viac než len tulák na okraji spoločnosti. V skutočnosti je naozaj zlý.

Film skúma niekoľko zaujímavých tém ako sú napríklad ovládanie a manipulácia, spoločné blaho, poznanie pravdy, priateľstvo. Celkový príbeh je ale príliš slabý a nesúrodý na to, aby ich dostatočne ukázal.

Napriek tomu, keď si pozriete film s deťmi, mohlo by to viesť k zaujímavým diskusiám o sociálno – ekonomických zásadách. Diskutovať môžete o témach ako je individuálne vs spoločné blaho, manipulácia alebo poznanie pravdy. Mne osobne veľmi vadil americký armádny podtón v celej rozprávke. Veveričiak salutuje a správa sa rovnako ako v amerických vojnových filmoch. Neviem sa zbaviť pocitu, že na výrobu tejto rozprávky prispela armáda so zámerom masírovať nevedomie detí už v takom útlom veku.

Veľká-oriešková-lúpež---The-Nut-Job-01

Násilie (veľa): Násilie nie je v samotnom filme nadmerné, ale násilie je v niektorých prípadoch osobné,  zlé – rázne a kruté. Napríklad, keď nevrlý veveričiak bezdôvodne odkopne holuba. Jedna postava sa snaží sabotovať iné pričom ich takmer utopí. Zvieratá, ktoré chcú umlčať veveričiaka. Muž, ktorý drží nôž so zámerom zabiť ho ako aj iné.
Strašidelné scény (stredne): Malé deti sa môžu báť niektorých vecí uvedených v bode „násilie“. Pre malé deti môžu byť desivé a napínavé scény, v ktorých sú zvieratá ohrozované inými zvieratami, alebo lupičmi. V jednej scéne sa zdá že sa postava utopila po napínavej scéne.
Sex / Nahota (málo): Grayson chce aby bola Andie jeho priateľka, ale ona nemá záujem.
Drogy a alkohol (žiadne)
Vulgarizmy(žiadne)
nezdvorilý / napodobovanie nevhodného správania ( extrémne veľa): Veverička ničí veci pre nič za nič. Zaobchádza s jeho najlepším priateľom ako s handrou a je veľmi sebecká. Sú tu ľudia čo majú v pláne vylúpiť banku. Zviera používa jedlo na ovládanie ostatných. Podvádzanie, aby si udržal moc. Mučenie krtka tým, že mu svietia svetlom do očí, aby prezradil informácie.
Smútok / znepokojujúce scény (stredne): Veveričiak zmizne a je pokladaný za mŕtveho. Vyhnanie zo svojho domova. Strom, ktorý je domovom mnohých zvierat a obsahuje celú zásobu potravín vyhorí.
Témy vo filme / Deti môžu mať otázky o: Čo jedia zvieratá v parkoch a mestách, aby prežili, poznanie pravdy, kontrola a manipulácia, sebectvo, krádež, sabotáž

Premiéra: 27. február 2014, Originálny názov: The Nut Job, Krajina pôvodu: USA, Rok výroby: 2013, Žáner: animovaný / rodinný, Dĺžka: 86 min, Jazyková verzia: slovenský dabing, Odporúčaná prístupnosť: 6+, Formát: 2D, 3D, Zvuk: Dolby Digital

Réžia: Peter Lepeniotis, Scenár: Lorne Cameron, Hudba: Paul Intson, Hrajú: Peter Marcin, Gabriela Škrabáková-Kreutz, Vladimír Jedľovský, Boris Farkaš, Richard Stanke, Matej Landl, Martin Kaprálik, Štefan Bučko, Hugo Hronec, Martin Hronský, Martin Mňahončák, Peter Krajčovič, Štefan Martinovič, Andrea Somorovská, Hana Klejová, Eliška Macháčková, René Jankovič, Matúš Krátky, Ján Štímeľ

zdroj: continental-film.sk, about.com