(Dievčatko vo videu má 2 roky 10 mesiacov)
Kladiete si otázku, čo je na riekankách a básničkách také výnimočné? Je to v prvom rade ich rytmus. Rytmus nás v podstate sprevádza celým životom už od narodenia. Okrem hudby je rytmus prítomný aj v našej chôdzi, reči, tanci ale obklopujú nás taktiež rytmicky prebiehajúce prírodné javy ako napríklad striedanie dňa a noci, alebo naše biologické funkcie ako je nádych výdych a pod. Všimnite si, že ani v dospelosti sa bez rytmických pokrikov a rýmovačiek nezaobídeme. Veď ako by vyzerali napríklad hokejové majstrovstvá bez našich známych rytmických pokrikov ako je “Slovenskóó, Slovenskóó, héja héja héja Slovensko!“ a mnohé iné J Modulačné faktory reči (melódia, prízvuk, tempo, intenzita a farba hlasu) dieťa, ale aj dospelého priamo vyzývajú k opakovaniu.
Bábätko od narodenia počúva rytmus a melódiu našej reči a dokáže ju napodobniť ešte skôr, ako vysloví prvé slová. Hoci jeho slovíčkam ešte nerozumiete pretože sú len akousi hatlaninkou, dieťa už dodržiava určitý rytmus a melódiu reči.
Význam básničiek a riekaniek by sa nemal podceňovať, keďže ide o jeden z najprirodzenejších spôsobov, ako si osvojiť reč. Mnoho rodičov sa v tomto smere spolieha na škôlku. Avšak začať s rozvojom reči až v období kedy dieťa nastupuje do predškolského zariadenia, je príliš neskoro.
V žiadnom prípade však dieťa do recitovania nenúťme štýlom “opakuj po mne“, mohli by sme ho totiž odradiť hneď na začiatku. Je oveľa lepšie zoznamovať dieťa s básničkami a riekankami napríklad pri hre. Postupne môžeme skúsiť niektoré slovíčko zmeniť, alebo vypustiť a necháme dieťa aby nás opravilo. Zároveň si tak otestujeme, ako pozorne nás dieťa počúva. Ak k tomu pridáme ešte aj pohyb, dieťa sa dobre zabaví a zároveň si básničku ešte lepšie zapamätá keďže sa mu automaticky spája s hrou, teda s činnosťou ktorú má rado. My rodičia sa len musíme pripraviť na to, že ak dieťa riekanka či básnička zaujme, bude chcieť tieto hry opakovať stále dokola znovu a znovu a preto sa treba vyzbrojiť trpezlivosťou 😉 Je dobré začať najskôr krátkymi veršíkmi a ak sa dieťa vydrží dlhšie sústrediť, môžeme náš spoločný repertoár obohatiť aj o dlhšie celky. Riekanky a básničky sú naozaj skvelými pomocníkmi pri rozvíjaní reči.
Výťah z textu od Mgr. Jany Bezděkovej
Zdroj: http://baby-web.topky.sk